بازگشته The Revenantساخته آلخاندرو ایناریتو در ۱۲ رشته در اسکار ۸۸ نامزد دریافت جایزه شده بود.
تريلر اقتباسي و تاريخي و اكشن بازگشته يكي از بهترين فيلمهاي سال 2015 بود. اين فيلم با بازي لئوناردو ديكاپريو در نقش هيو گلس روايت يك شكارچي و راهنماي كوهستان است كه توسط همكارانش پشت سر گذاشته ميشود در حاليكه بر اثر حمله خرس گريزلي شديدا مجروح شده و پسرش نيز توسط يكي از شكارچيان كشته شده است.
بازگشته حقيقتا در باره كرامت انساني و حرص و آز و از سويي ديگر عشق پاك است. فيلمنامه عالي و بازيهاي يكدست؛ طراحي صحنه و لوكيشنهاي زيباي طبيعت بكر و از سويي فيلمبرداري جادويي امانوئل لوبزكي؛ بازگشته را ديدني و ماندگار خواهد كرد.
افشاگر(ترجمه دیگر عنوان فیلم : درکانون توجه) Spotlight ساخته تام مک کارتی در ۶ رشته در اسکار ۸۸ نامزد دریافت جایزه شده است.
افشاگر ساخته تام مك كارتي محصول 2015 نماد كاركرد ژورناليسم محلي در سينماي آمريكا است. با اين تفاوت كه داستان مك كارتي ربطي به ژورناليسم زرد ندارد و تمركزش بر شاخهاي خاص از روزنامهنگاري و خبرنگاران ميداني و گزارشگران اهل تحقيق و بررسي است.اين روند در "افشاگر" به يك داستان اصلي پيوند ميخورد كه طبق قواعد ژانر درام اجتماعي يك طرفش خير قرار دارد و سمت ديگر شر. اما توازني بايد در پيرنگ داستانكها باشد كه رونمايي از خير و شر و تقابل آنها به گونهاي منطقي روايت گردد. كاري كه مك كارتي در افشاگر به خوبي توانسته از عهدهاش برآيد.
«بازگشته» در هشتادوهشتمین دوره جوایز آکادمی اسکار دو تندیس مهم یعنی بهترین کارگردانی (الخاندرو گونزالز ایناریتو) و بهترین بازیگر نقش اول مرد (لئوناردو دیکاپریو) را به خود اختصاص داد و همه دنیا منتظر بودند عوامل آن برای دریافت جایزه بهترین فیلم هم به روی سن بروند، گلویشان را صاف کنند و سخنرانی کنند اما «اسپاتلایت» به میدان آمد.
پس با این همه طرفدار، چطور شد که «بازگشته» بازی را به «اسپاتلایت» باخت؟ اول از همه «اسپاتلایت» در کنار «کسری بزرگ» از همان ابتدا یک رقیب جدی برای «بازگشته» به حساب میآمد. این فیلم از اولین اکرانش در جشنواره فیلم ونیز در سپتامبر 2015 توجه فراوانی را به خود جلب کرد و تعدادی جایزه مهم، البته بیشتر در بخش بازیگری و نویسندگی را به خود اختصاص داد. با این حال «اسپاتلایت» جایزه بهترین فیلم انجمن تهیهکنندگان آمریکایی را به «کسری بزرگ» باخت.
علاوه بر این، باید این مساله را در خاطر داشت که رایدهندگان اسکار مثل منتقدان فیلم فکر نمیکنند. سال گذشته «پسرانگی» دستاوردی زیباییشناسانه در حوزه سینما، فیلم محبوب منتقدان بود، اما از «مرد پرنده» اثری کمدی که از احساسات پنهانی عوامل صنعت فیلم درباره تفکراتشان نسبت به فیلمهای ابرقهرمانها سخن میگفت، شکست خورد.
اینبار، «الخاندرو گونزالز ایناریتو» کارگردان «مرد پرنده»، توانست برای «بازگشته» فیلم مجللی از دید بصری، تاج هنری را با اعتماد بنفس بر سرش بگذارد. «بازگشته» جایزه بهترین کارگردانی را برای ایناریتو و بهترین تصویربرداری را برای «امانوئل لوبزکی» به ارمغان آورد اما وقتی نوبت بهترین فیلم شد، تغییری در نتایج ایجاد نکرد. در حالی که سال گذشته اعضای آکادمی کارگردانی و فیلمبرداری «مرد پرنده» را تحسین کردند و هر دو جایزه را هم به این فیلم دادند.
به گزارش گاردین، به طور اخص، مدیریت کمپینهای حامی هر دو فیلم که براساس جوایزی که این آثار برایشان نامزد شده بودند شکل گرفته بودند به نتایج حاصله کمک کردند. «بازگشته» با نامزد شدن بازیگری قوی و سرشناسش، بیشترِ تلاشش را در جهت اختصاص جایزه به لئوناردو دیکاپریو گذاشت و حجم زیادی از تحسینها به سمت این سوپراستار هدایت شد.
واضح است که صحبتهای حول محور دیکاپریو فضا را برای توجه نشان دادن به «بازگشته» به عنوان بهترین فیلم اسکار تنگ کرد. رایدهندگان نظرشان در مورد این بخش متفاوت بود. آنها به فیلمی رای دادند که بیشتر با آن ارتباط گرفتند و نه لزوما اثری که بیشتر تحسینش میکردند. تم تکراری فیلمبرداریِ خستهکننده «بازگشته» باعث تقویت این حس شد که این فیلم، اثری ترسناک و هنرمندانه است که لزوما به ارتباط برقرار کردن با مخاطبش تعهدی ندارد.
این در حالی است که «اسپاتلایت» نامزد جایزه بهترین بازیگر مردی نداشت که بخواهد نگرانش باشد و آنها بیشترین توان کمپین خود را برای بالا بردن پیام فیلم به کار گرفتند. آنها از افراد تاثیرگذار خواستند فیلمشان را ببینند و به تلاش در جهت مبارزه با سوءاستفاده از کودکان که در مراحل ابتدایی به فیلم انرژی تزریق میکرد، ادامه دادند.
در کل این نشان داد که «اسپاتلایت» فیلمی است که میتوان با آن ارتباط برقرار کرد؛ مسالهای که اعضای آکادمی اسکار ممکن است آن را شخصا تجربه نکرده باشند اما نسبت به آن شدیدا حساسیت دارند.
به گونهای میتوان گفت که این ادامه رقابتی است که «12 سال بردگی» با «جاذبه» داشت؛ «جاذبه» مسلما یک دستاورد تکنیکی بود اما «12 سال بردگی»، حرف برای گفتن داشت.
منبع: گاردين
نظر شما